۱/۱۲/۱۳۸۹

وضعیت در آذربایجان جنوبی: «جنبش سبز» و آذربایجانی ها

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری میر حسین موسوی از طرف آذربایجانی ها تا حدودی مورد حمایت قرار گرفت. اما بعد از انتخابات به علت جدایی فعالان ملی آذربایجان از این فرآیند، اعتراضات طرفداران جنبش سبز در آذربایجان جنوبی به شکل بسیار ضعیف انجام پذیرفت. فعالان ملی با استناد به این که جنبش سبز در رویکرد به آنها و دیگر ملت های غیر فارس از دولت فعلی ایران شوونیست تر می باشد، تصمیم گرفتند تا از جنبش موسوم به سبز حمایت به عمل نیاورند.

آنها با انتخاب راه مبارزه به مراتب مدنی و مسالمت آمیز در شهر تبریز، در بازی های فوتبال تیم تراکتور سازی به عنوان تماشاگر و طرفدار شرکت نموده، همچنین شروع کردند به اعتراضات و سر دادن شعارهای خود. فعالان ملی که خود را ملی گرا می نامند و بویژه جوانان آذربایجان با هدف سردادن شعارهای ملی خود، تیم تراکتورسازی را انتخاب نموده اند. در حال حاضر تمام شهرهای آذربایجان جنوبی طرفدار تیم تراکتورسازی می باشد. این تیم به پر طرفدارترین تیم فوتبال در ایران تبدیل شده است. جلوگیری و ممانعت دولت ایران از برگزاری مراسم قلعه بابک و مراسم هایی از این قبیل باعث گردید تا ملی گرایان، استادیوم برگزار کننده مسابقه تراکتور سازی را به میدان اعتراضات خود تبدیل نمایند. حتی کسانی هم که علاقه ای به فوتبال ندارند، به استادیوم های ورزشی می آیند و با دست هایشان سمبل گرگ خاکستری را به نمایش گذاشته و شعارهای ملی سر می دهند. اما سیاست تبعیض علیه آذربایجانی ها خواه از طرف نیروهای دولتی و خواه از طرف اعضا و طرفداران جنبش موسوم به سبز همچنان ادامه دارد.

دولت در هر فرصتی بر طرفداران تیم فوتبال تراکتور سازی که بصورت مسالمت آمیز اعتراضات خود را ابراز می دارند، فشار وارد آورده و سعی می کند از حضور آنها در استادیوم جلوگیری به عمل بیاورد. در بازی بین تیم فوتبال تراکتورسازی (تراختور) و سپاسی شهر شیراز، از شهرهای مختلف آذربایجان بیش از 150 هزار نفر طرفدار تیم تراکتور حضور یافته بودند (براساس برخی اطلاعات رسیده، شمار طرفدارانی که به طرف استادیوم سرازیر شده بود نزدیک به 200 هزار نفر بود) که از دانشجویان آرش عیدی، حمید میری، محمد بهشتی و مرتضی (برخی دیگر که نامشان مشخص نگردید) دستگیر شدند. کثرت طرفداران تیم تا این حد باعث گردید که در شبکه سراسری ورزش (کانال 3) مسابقه اس ام اس جهت تعیین پر طرفدارترین تیم کشور برگزار گردد. بطوریکه در روند مسابقه ذکر شده، خط اس ام اس تیم تراکتور را بسته و بدینصورت باعث شدند تا این تیم جایگاه سومین تیم پر طرفدار در کشور را کسب نماید. آذربایجانی ها که از این عمل آنها ناراضی شدند، با هدف اینکه نشان بدهند طرفدار تیم تراکتور می باشند، روز مسابقه به استادیوم رهسپار شدند. این در حالی است که در طول روز از تلویزیون محلی بدفعات اعلام شد که استادیوم پر است و طرفداران به آنجا سرازیر نگردند.

در 18 ماه ژانویه برادران حسین و عبدالله صدوقی از طرفداران تیم تراکتور در خیابان نصف راه تبریز از طرف ماموران امنیتی مورد هجوم قرار گرفته و پس از ضرب و شتم دستگیر شدند. علیرغم اینکه حسین صدوقی مدتی بعد آزاد شد، اما برادرش عبدالله با اتهام چاپ پوسترهای تراکتور و فعالیت علیه دولت اتهام گردید. یکی از فعالان ملی هم در شهر تهران در مسابقه برگزار شده با تیم استقلال موقع بستن پرچم تراکتور به درب تیم طرف مقابل دستگیر شده بود. چندین روز قبل از این حادثه هم چاپخانه های نگار و عافیت، همچنین مرکز صدا و تصویری آذربایجان به علت چاپ پوسترهای تیم تراکتور از طرف اداره اطلاعات و امنیت ایران و نیز اداره اماکن پلمپ شده و محمد علیمرادی، داوود شیری و چندین نفر دیگر دستگیر شدند. در زمان های اخیر یکی از دستگیر شدگان یاشار حکاکپور می باشد که در دانشگاه زنجان چندین مجله دانشجویی را منتشر نموده است. وی در تشکیل جلسه شعر در روز 21 آذر، انتشار اطلاعات دروغ علیه دولت و همچنین فرستادن خبر به خارج اتهام شده است. علاوه بر موارد مذکور 33 انتشارات و چاپخانه به علت چاپ پوسترها و شعارهای مختلف از طرف نیروهای امنیتی ایران پلمپ شده، که در نتیجه آن نزدیک به 300 نفر بیکار مانده است. در حال حاضر تمامی انجمن ها در آذربایجان جنوبی بسته شده و به هیچ گردهمایی اجازه داده نمی شود. در مراسم 21 آذر و مراسم هایی از این قبیل نیروهای امنیتی به خانه ها داخل و از گاز اشک آور استفاده کرده اند.

لازم بذکر است که، اعضای جنبش موسوم به سبز و حامیان دولت ایران نگرش شوونیستی خود را نسبت آذربایجانی ها نمی توانند مخفی نمایند و این موضع خود را همیشه بروز می دهند. برای مثال به این مسئله، می توان به کشتن کبوتر سفید رنگی اشاره کرد که در یکی از مسابقه های تیم تراکتور به علت رنگ آمیزی به رنگ سرخ از طرف طرفداران تیم مقابل بصورت وحشیانه رخ داد. در عین حال در رسانه های گروهی مربوط به جنبش سبز اخبار مربوط به آذربایجان جنوبی انعکاس نمی یابد و از جمله مسائل مربوط به منطقه مذکور انتشار نمی یابد. با این همه در روزهای اخیر گروه های مخالف ایران، از جمله در سایت های مربوط به جنبش سبز به لینک های مربوط به آذربایجان جنوبی هم جای داده اند. تا این زمان در این سایت ها به انعکاس لینک از سایت های آذربایجانی اجازه داده نمی شد. این اقدام هم از طرف ملی گرایان به عنوان بدست آوردن دل آذربایجانی ها جهت کسب حمایت آنها در اعتراضات در نظر گرفته شده در 22 بهمن (11 فوریه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی) ارزیابی گردید.

یکی از مواردی که جلب توجه می نماید، ابراز نظرات به شکل فتوا از سوی آیت الله بیات زنجانی در مورد زبان ترکی آذربایجانی و مسئله قره باغ بعد از فتوای آیت الله منتظری در این مورد می باشد. همانطور که می دانید آیت الله بیات از آذربایجانی ها دعوت نمود تا در مورد زبان ترکی آذربایجانی در چارچوب ماده 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حقوق خود را طلب نمایند و نظرات خود را در مورد قره باغ هم اینطور بر زبان راند: «تكليف اوليه همگان از مردم مسلمان و نيز نظام جمهوري اسلامي، دفاع از برادران شيعه و سني آذربايجان است و اين وظيفه اختصاص به آذربايجان ندارد و شامل همه ملل مظلوم عالم مي شود». ضمناً این فتوا تکثیر یافته و بویژه در شهر اورمیه پخش شد.

روند حوادث نشان می دهد که جنبش موسوم به سبز در ایران جهت کسب حمایت مردم آذربایجان جنوبی نخواهد توانست هیچ موفقیتی بدست بیاورد. زیرا تبریز که به عنوان شهر انقلاب ها شهرت یافته و به کابوس رژیم هم تبدیل شده، چنانکه فقط اعتراضات جنبش سبز را مشاهده نماید، سبزها نباید زیاد خودشان خسته نمایند. چونکه برای کسب حمایت تبریز اشتباهاتی که قبلاً تکرار شده نباید تکرار گردد. یعنی حداقل از حالا به بعد می توانند در اعتراضات و فعالیت های روزانه خود برای انعکاس اقدامات بی امان رژیم علیه آذربایجانی ها جایی بدهند که برای این مسئله دیر نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: