۱/۱۲/۱۳۸۹

بحث و مناظره از اركان دمكراسى است

هر كس كه مقالات نوشته شده در زمينه پرچم را در ماه هاى اخير دنبال كرده و جديت آنها را ديده و به عمق مباحث نگاهى افكنده باشد، حقيقتا پذيرش اين خواسته “آذربايجان فدرال دموکرات حرکاتي” برايش بسيار مشكل مى نمايد.

حتى اگر “آذربايجان فدرال دموکرات حرکاتي” دلايلى نيز براى امتناع از وارد شدن به اين بحث هاداشته باشد، در نوشته اخير ذكر نشده اند. اگر اين گروه سياسى چنين بحث هايى را انحرافى مى داند، بايد دلايل خود را نيز عنوان كند. بنا بر اين من فرض را بر آن مى گيرم كه آنها دليل خاصى براى دور از واقعيت بودن بحث پرچم ندارند چرا كه اگر داشتند عنوان مى كردند.

به نظر مى رسد آنها اين گفتگو ها را زمينه اى براى اختلاف و نفاق افكنى در بين نيروهاى سياسى مى بينند. حال بايد پرسيد اگر قرار است بحث نسبتا ساده در مورد پرچم بين نيروها جدايى بياندازد پس اين نيروها چگونه مى خواهند در مورد مشكلات جدى گفتگو كنند. مگر يكى از پايه هاى اساسى دمكراسى گفتگو نيست؟ اگر قرار باشد در هيچ زمينه اى بحثى جدى در بگيرد مبادا كه اختلاف بر انگيز باشد، پس چگونه قرار است بنيان هاى نظرى و فكرى اين جنبش شكل بگيرد؟

آيا حق اين جنبش و فعالان آن نيست كه نظرات و افكار خود را بيان كنند، زمينه بحث هاى سازنده را فراهم آورند و چارچوب هاى تئوريك حركت مردمى آذربايجان را تدوين كنند؟

مى گوييد تعيين پرچم به عهده مجلس ملى آذربايجان است. قبول؛ مگر تعيين شكل حكومتى آينده آذربايجان بر عهده مجلس ملى آذربايجان نيست؟ پس چرا شما از هم اكنون شكل حكومتى فدرال را براى آذربايجان انتخاب كرده ايد؟ اگر قرار باشد اينگونه استدلال كنيم پس بهتر است به خانه هايمان برويم چرا كه هر موقع مجلس ملى آذربايجان تشكيل شد خودش همه چيز را راست و ريست مى كند.

اگر قرار نباشد جوانان پرشور و سرشار از ايده هاى بكر و سازنده آذربايجان نظرات خود را طرح و در باره آنها به بحث بنشينند پس چگونه بايد يوغ نود سال ستم را از گرده ها باز كرد؟ اگر معتقد به ساز و كارهاى دمكراتيك هستيد كه مسلما هستيد پس چگونه و از چه راه هايى بايد آينده حركت سياسى آذربايجان را ترسيم و تدوين كرد. گريز از گفتگو چه كمكى به چه كسى كرده و يا خواهد كرد.

با آوردن اين دليل كه نويسندگان بخشى از مقالات افراد نامعلومى هستند و به همين دليل بايد به آنها به ديده شك و ترديد نگريست مى توان هر بحثى را و هر فردى را كه مطابق سليقه خودمان نباشد انگ غير خودى زده و از او سلب اعتماد نمود. اين چنين استدلالى حقيقتا از “آذربايجان فدرال دموکرات حرکاتي” بعيد است چرا كه به ايجاد جو بى اعتمادى يارى مى رساند. حال بايد پرسيد مگر آنهايى كه در مورد بحث پرچم نوشته اند چند نفرند و چرا تقريبا همه موافق آن هستند چه افراد معلوم باشند و چه نا معلوم.

اگر “آذربايجان فدرال دموکرات حرکاتي” قصد آن را دارد تا آذربايجان را به سوى فدراليسم هدايت كند بهتر است از اينگونه بيانيه هاى نيمه پنهان و نيمه آشكار دست برداشته و با شفافيت و برهان لازم به دفاع از نظراتش بپردازد چرا كه نسل جوان ترك هوشمندتر از آن است كه بخواهد بيانيه اخير را جدى بگيرد.

تا دستيابى به مجلس ملى آذربايجان هنوز راه نسبتا درازى در پيش است و تا آن موقع بايد برخى امور را به پيش برد و تا حد امكان تعداد زيادى از مردم را باايده ها و نظرات خود آشنا نمود. يكى از راه هاى آن بويژه در زمان حاضر بحث و گفتگو ست و اينترنت در اين زمينه امكانات خوبى در اختيار ما گذاشته است. بحث پرچم امكان خوبى براى تمرين دمكراسى و تجربه مناسبى براى پيدا كردن كانال ها و راه حل هاست. جنبش آذربايجان تشنه گفتگو و اظهار نظر است. چنين زمينه هايى را بايد ساخت و به استقبال بحث و مناظره رفت. آينده ما در دمكراسى است و گفتگو از اركان هاى اساسى آن است. فعالان آذربايجانى آگاه تر از آنند كه يكى دو نفر فرد نامعلوم كه حتى نگارنده اين سطور نيز مى تواند جزو آنها به شمار آيد بتواند اين جنبش را به انحراف بكشاند.

هیچ نظری موجود نیست: