۱/۱۴/۱۳۸۹

دیدگاه شیخ محمد خیابانی دربارة زنان و روحانیت

خیابانی به ویژه در راستای خواسته‎ی مرامنامه‎ی حزب دموکرات آذربایجان مبنی بر «توجه ویژه به زنان» بر مسأله‎ی آزادی زنان و جلب آرای آنان به حیات اجتماعی توجه خاصی داشت. مسأله‎ی رهایی زنان از محیط بسته و تبدیل آنان به نیروی فعال اجتماعی که این چنین روشن و واضح به صورت نخستین بار در آذربایجان و کل ایران مطرح می‎شد، معنی دار بود و بار دیگر ماهیت دموکراتیک جنبش را نشان می‎داد.

خیابانی در مقالاتی چون «بانوان مشهور جهان» و «ترقی زنان جهان» به مسأله‎ی جنبش جهانی زنان پرداخته و در مقالاتی چون «زنان ما» و «مادران فردا» و برخی سخنرانی‎هایش این مسأله مهم را در آذربایجان مطرح می‎کرد. خیابانی در یکی از سخنرانی‎هایش با انتقاد از رواج برخی لباس‎های مد روز و مدگرایی در میان بانوان، با تأسف از دوری زنان امور اجتماعی سخن می‎راند. او زنان را به عنوان یک نیروی فعال اجتماعی در جامعه ارزیابی می‎کرد:

«زنانی که دور از حیات اجتماعی به سر می‎برند، دنیایی هستند دارای نیروی حیاتی و اهمیت والا. زنان ما سهمی بزرگ در آینده‎ی دموکراسی و مقدرات کشور ما دارند... زنان ما باید نیرو و غیرت خود را در راه امور سودمند برای مردم و وطن صرف کنند. بسیار نیکو خواهد بود که پیشاهنگان زنان فرهیخته‎ی ما تشکلی بیافرینند. باشد که با پوششی ساده، زیبا، و به دور از اسراف به این تشکل بیایند و نمونه‎هایی از توانایی خود را نشان دهند».

خیابانی که زنان را برای پیوستن و انجام کارهای سودمند برای مردم و وطن فرا می‎خواند، چنین می‎اندیشد که «اصلاحات مورد نظر قیام خود را در عالم زنان نیز خود را نشان خواهد داد.» تأسیس مدرسه‎ی دخترانه‎ی رایگان در دوره‎ی قیام نخستین گام در راه جلب زنان به فعالیت اجتماعی بود. دعوت حزب دموکرات آذربایجان، هیأت اداره‎ی اجتماعی و شخص خیابانی از زنان برای حیات اجتماعی، واکنش‎های معینی در میان زنان تبریز به وجود آورد.

مجله‎ی «آزادستان» نیز موضعی مشابه درباره‎ی مسأله‎ی زنان داشت و محصور شدن زنان در چهار دیواری خانه را عامل بدبختی مردم می‎دانستند. موضع رهبران قیام درباره‎ی نقش روحانیون که در شرایط اجتماعی ایران و آذربایجان آن دوره نفوذ داشتند، همان موضع جدایی دین از سیاست بود که در مرامنامه‎ی حزب آمده بود. از این رو نیز اجازه‎ی دخالت روحانیون در سیاست داده نمی‎شد و آنها تنها اجازه داشتند در موعظه‎های سیاسی خود در مساجد، درباره‎ی آموزه‎های حزب دموکرات آذربایجان سخن بگویند.

(لازم به ذکر است که ترکیب حزب دموکرات آذربایجان و هیأت اداره‎ی اجتماعی سید المحققین نیز علاوه بر خیابانی تحصیلات دینی داشت ولی او نیز مانند خیابانی خادم دینی نبود و قشر روحانی را نمایندگی نمی‎کرد.)

همراه با این رهبری حزب فراموش نکرده بود که دین در روان شناسی مردم نفوذ فراوان دارد و این چنین بود که خیابانی در هیچ کدام از سخنران‎هایش طبق قاعده به موضوعات دینی نمی‎پرداخت (از قرآن و خداوند نامی نمی‎‎برد) ولی در زمان آغاز قیام در ماه رمضان و به عبارت دقیق‎تر در ایام احیاء و 21 رمضان (10 ژوئن روز قتل [امام] علی[سلام خدا بر اوباد]) از روزهای مقدس مسلمانان، از همان روز به شکلی کوتاه ضمن اشاره به علی و سخنان مشهورش جملاتی در این خصوص بیان کرد. او هدف اصلی خود و رابطه‎ی هیأت اداره‎ی اجتماعی را با روحانیون به شکلی منسجم و مجمل چنین بیان کرد:

«دین همیشه و در هر جا تابع سیاست بوده است و اکنون نیز می‎تواند در زیر نفوذ و حاکمیت آن به فعالیت بپردازد.»

هیچ نظری موجود نیست: