حامد رحمتی
آغ آتیم آت قدمین دریا ، دایازدی / دریانی گئچسن اگر شهرِ نیازدی / اوردا هر قان کی تؤکولدو یئره / آزادلیقی یازدی / بشر آزادلیغا بازدی
از طرفی توجه ویژه ی شاعر به اسطورهها بازنمودی واقعی ست كه رسانایی گستردهای در بطن این شعر ایجاد میكند. روایت به کار گرفته شده در شعر ( آغ آتیم ) کاملن دراماتیک است که با ارجاعات زبانی به ورطه دیگری از تخیل شاعرانه سوق داده می شود و آن اسب سفید سمبل و نماد آزاد خواهی جامعه عدالت خواه ترک است که همواره در طول تاریخ آن را به توبره کشیده اند. به همین منظور شاعر در باز آفرینی اسطورههای ترکی رفتاری متفاوت دارد ،اسطوره ها (mythes)اشكال ادبی هستند كه در زبان یونانی(muthos) به معنای روایت است، اسطورهها بهطور كلی هنر و ادبیات فولكلوریك را از موقعیتهای كهن به صورت ساده و همه گیر توصیف میكند این بسامد به زیبایی هر چه ممکن در شعر " آغ آتیم " به انسجام می رسد و آنیت های شاعرانه چنان مخاطب را در بهت فرو می برد که گویی گام های بلند این اسب سفید چنان بر تن نحیف خاک فرو می آید که بیدار باش آخر الزمان است که می خواهد مردگان را نیز از قعر خاک بیرون بکشد.
آغ آتیم ، قول قاناتیم / آت قدمین قلعه ی بابکدن آشاق / قارا گؤنلن ساواشاق / آت گؤلوندن سس آتیب ، بابکین حالین سوروشاق / یئنه طوفاندا جوشاق / دریالار تک قوووشاق / آغ آتیم قول قاناتیم / شیهه چک قوی سسیوه / هاجرینی ترکینه چکسین نبی گلسین / قوی کور اوغلو آتینی داغلارا سالسین / ائشیدیب شیهه نی گلسین
در ژرفا ساخت نظام آوایی، موسیقی این شعر برخاسته از كلمات است كه برای انتقال معنا به كار میرود. در زیباییشناسی موسیقی تكرار و دوران اصوات در یك نظام هماهنگ استوار شده است و استفاده از واجهای متجانس با درایتی آزموده شاعر را وا میدارد كه به سود شعر كاركردهای گوناگون موسیقایی بكشد این تمهید بر پایه تكرار متبلور میشود. شعر ( آغ آتیم ) به اقتضای گزینش کلمات و به کارگیری فضای نوستالژیک بسیار فاخر بوده و لحن آرکائیسمی شاعر حال و هوایی حماسی در شعر ایجاد کرده است.
آغ آتیم ، قول قاناتیم / آت قدمین یورتمه یئری / آش تپه لردن / سیلدیریم تک سره لردن / سئله سینمیش دره لردن / بو نه طوفاندی گؤزل کهلیگیمی ایستیر آییرسین فره لردن / غیرتیم جوشه گلیر غملی خبردن / آغ آتیم – قورخما خطردن / آغ آتیم قول ، قاناتیم / شیهه چک ، قوی سسیوه/ بلکه یاتانلاردا اویانسین
"اکتاویوپاز" شاعر و منقد مکزیکی معتقد است خیال فراتر از هر قدرتی در حال کشف دنیای نوین است و انسان خلاق در این رهگذر می تواند درهای دیگری را نیز بگشاید درهایی به نام واژه ، مستتر در واژه و برانگیخته با واژه با اندکی تسامح می توان این سخن را پذیرفت زیرا مناسباتی که در فرهنگ و زبان ترکی نهفته است بر اساس همین معیارهای اجتماعی در زبان متجلی می شود و تمام زیر ساخت های فرهنگی... اجتماعی را به تبعیت از اندیشه مداری به جهان گسترده ای بدل می سازد. شاعر با خلق تصویرهای رئال در جهت ارتقای شعر زیرکانه بهره می جوید همچنین کهن الگویی در سطوح مختلف ماحصل رفتار برانگيخته و آگاهانه شاعر با زبان است که در بطن گزاره ها تعبیه شده اند با جرات اذعان می کنم شعر" آغ آتیم " جزو آثار درخشانی ست که در کارنامه این شاعر ترک زبان به چشم می خورد اگر در یک نگاه کلی و گذرا بخواهیم شعرهای هوشنگ جعفری را وا کاوی کنیم به سادگی در می یابیم که او شاعر طبیعت است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر