۱/۱۲/۱۳۸۹

قطار عقل گرای حرکت ملی در مسئله سمبل ملی به پیش می رود

حاشیه کش و قوس های پرچم و یا سمبل ملی چنان گسترش یافت که اهمیت تاریخی قضیه را تحت شعاع خود قرار داده و حرکت ملی آذربایجان را دچار وقفه ای جدی نمود.

برخی از فعالین حرکت ملی آذربایجان که سعی کرده بودند علیرغم اهمیت مسئله ، خود را از دایره مباحث تنش آلود دور نگه دارند با فرو کش کردن نسبی جدال های طیفی و گروهی تلاش کردند که گام به گام و با رایزنی های سیاسی، علمی و تئوریک عرصه را برای گفتگو و دیالوگ در بین فعالین حرکت ملی جهت توافق بر سر سمبل ملی آماده نمایند. بسیاری از فعالین تاثیر گذار حرکت ملی در شهرهای مختلف با آن که شرایط ملی، منطقه ای و بین المللی را جهت معرفی و تثبیت پرچم و یا سمبل حرکت ملی آذربایجان جنوبی ضروری می دانستند، ولی به دلیل شیوه ناصحیح پیشبرد پیشنهاد قبلی و عدم پشتوانه تاریخی آن پیشنهاد ها در مقابل گروه های پیشنهاد دهنده جبهه گیری نموده و با آن مخالفت کرده بودند به دلیل روند دمکراتیک و منطقی رایزنی ها در مسئله پیشنهاد سمبل ملی با هلال و ستاره مشکی که پشتوانه تئوریکی و تاریخی قوی تری را به دنبال دارد، وارد صحنه مباحث شده و به موضوع تثبیت پرچم و یا سمبل ملی حرکت ملی آذربایجان جنوبی رسمیت بخشیدند.

در نتیجه, بعد از مدت ها رایزنی آرام برخی از فعالین مستقل حرکت ملی آذربایجان با اتفاق نظر طیف ها و فعالین شناخته شده حرکت ملی آذربایجان کار تنظیم منشور پیشنهادی سمبل ملی آذربایجان جنوبی به پایان رسید.

فعالین مستقل که هدفشان تثبیت هویت سیاسی و بین المللی جنبش ملی آذربایجان جنوبی و برچیدن اختلافات از اردوگاه حرکت ملی بر سر مسئله پرچم و یا سمبل ملی بود، بحث سمبل ملی با هلال و ستاره سیاه را جهت ایجاد محیط تبادل نظر در داخل لایه های مختلف جامعه ضمن لحاظ نمودن مسائل امنیتی با استفاده از تریبون های اینترنتی به بطن حرکت ملی آذربایجان جنوبی کشانیدند تا آنانی که خود را صاحب علم و قلم و نظر می دانند بر تکامل نظر پیشنهادی و یا بر رد آن ابراز عقیده نمایند.

تا آنجا که ذهن راقم به دلیل مطالعه سیر مسئله، قد می دهد در شهرها و دانشگاه های مختلف آذربایجان جنوبی بین فعالین مباحثی بر قبول و یا رد تئوری سمبل ملی آذربایجان جنوبی آغاز شده بود که به حق باید گفت بعد از چندین سال اختلاف نظر بر سر مسئله “بایراق” گفتمان منطقی و دمکراتیک در حرکت ملی آذربایجان به شمار می رود. در چندین شهر آذربایجان جنوبی به خاطر عدم دسترسی بخشی از فعالین و بدنه اجرایی حرکت ملی به فضای اینترنتی منشور سمبل پیشنهادی تکثیر و در بین فعالین پخش گردید و به کوشش گروه خبری تبریز سسی و جمعی از دانشجویان جنبش دانشجویی آذربایجان کتابچه ای در مورد سمبل پیشنهادی و مقالات آماده و در تبریز و چندین شهر و دانشگاه پخش گردید.

در دنیای مجازی اینترنت بودند سایت هایی مانند سایت بای بک که نقش موثر و مثبتی در تنویر و تضارب آرا بر عهده گرفتند. تجربه شکست پرچم های پیشنهادی گروه گاموح و گایپ و افراط گری طرفداران این گروه ها و اختلافات به وجود آمده، مجموعه فعال در مورد سمبل پیشنهادی با هلال و ستاره سیاه را بر آن داشت که اشتباهات گذشته را در تنویر افکار عمومی ،اطلاع رسانی دقیق، تبادل نظر و دخیل نمودن سایر گروه و طیف ها را تکرار ننمایند که مباحث داغ و دمکراتیک موافقین و مخالفین سمبل پیشنهادی در تلویزیون “گوناز” یکی از دست آورد های آن به شمار می رود، برخورد های منطقی “احمد اوبالی” بیننده را قانع می کرد که وی اشراف کامل به مباحث داشته و پیشنهاد دهندگان سمبل ملی رایزنی کافی با وی داشتند.

رویکرد دمکراتیک و روند رایزنی ها و در اصل پایه های بسیار قوی تاریخی و تئوریکی مسئله باعث گردید که سمبل پیشنهادی با اقبال عمومی در بین جنبش دانشجویی به عنوان بازوی علمی و تئوریکی حرکت ملی و بدنه حرکت ملی به عنوان نیروی اجرایی روبرو شود که متاسفانه فضای مثبت به وجود آمده به دلایلی از جمله انحصار طلبی گروهی و کیش شخصیتی از سوی برخی جریانات مسموم گردید.

انتصاب سمبل پیشنهادی به تشکیلات “قورتولوش” و بعدا به تشکیلات “دیره نیش” و شخصیت های مختلف از جمله شایعاتی بود که این جریانات برای آلود کردن فضای گفتمان دمکراتیک ساخته و پرداختند.

همچنین جهت گمراه کردن افکار عمومی پرچم هایی کذایی را با عناوین مختلف مطرح ساختند، این افراد آن قدر پرده دریدند که حتی چهره های رنج دیده و گروه های محوری حرکت ملی را به سرویس های اطلاعاتی و امنیتی داخلی و خارجی منتصب و بی محابا و بدون توجه به عاقبت خطرناک امنیتی اسامی افراد را نقل و نبات محافل نمودند.

سیاه نمایی و موج سازی های کذایی و شایعات بر علیه فعالین و تشکیلات های حرکت ملی آنقدر گسترش یافت که تشکیلات” دیره نیش” با انتشار بیانیه ای انتصاب ارائه سمبل پیشنهادی به این تشکیلات را مردود اعلام نمود.

سایت “بای بک” که در تضارب آرا و تنویر افکار عموی نقش بسزایی داشت به خاطر هجمه های صورت گرفته در لاک دفاعی فرو رفته و احمد اوبالی که در برنامه “گوناز” فضای دیالوگ و حرفه ژورنالیستی را رعایت می کرد هدف تخریبات فراوانی گرفت.

اما در ارزیابی روند مسئله با توجه به قابلیت های ملی و تئوریکی سمبل پیشنهادی فعالین مستقل حرکت ملی آذربایجان، این شانتاژ ها و تخریبات ها را می بایست به عنوان حالت گذار و سکون فکری جریان های دگم و انحصار طلب مورد تحلیل قرار داد که با عقب گردی به سابقه تشکیلاتی و تفکراتی این افراد و گروه ها کاملا قابل درک است.

در روزهای اخیر ظاهرا تب و تاب هجمه ها و تخریبات و شایعات تا اندازه ای فرو کش کرده و بار دیگر قطار اندیشه ، تعقل گرایی و همگرایی حرکت ملی آذربایجان با حمایت های صورت گرفته از سمبل ملی به سوی تثبیت پیش می رود.

اما نکته ای را نیز باید به عقلای قوم و رهبران سیاسی حرکت ملی آذربایجان یاد آور شد که مسئله سمبل و یا پرچم ملی در حرکت ملی آذربایجان و چند مورد دیگر در صورت کسب مشروعیت ملی و سیاسی می تواند، تبدیل به عاملی جهت گشوده شدن باب نزدیکی گروه ها وتشکیلات ها ی آذربایجان جنوبی شود که متاسفانه به دست دشمنان آذربایجان طلسم شده است. رهبران سیاسی حرکت ملی آذربایجان می بایست به خود بقوبولانند که در تاریخ این ملت واقعیت هایی هستند که در تعیین هویت سیاسی بین المللی حرکت ملی و استراتژی های آتی آن رل اساسی را بازی خواهند کرد و مسئله سمبل و پرچم ملی یکی از آنها خواهد بود.

اگر کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان در بیانیه اعلام نظر خود اشاره می کند که مسئله سمبل در پیش برد سیاست مقابله با خطر تروریسم کرد در آذربایجان غربی به خاطر نزدیکی گروه های حرکت ملی موثر است نشان از درایت سیاسی این گروه و تشکیلات دارد. ما در پیش روی حرکت با چالش ها و واقعیت هایی روبرو خواهیم شد که می باید بر احساسات غلبه نموده و تامل،تعقل و نزدیکی به هم دیگر را وارد صحنه مبارزه بکنیم.

با اعلام حمایت کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان، تشکیلات قورتولوش ، میللی پارتی و حمایت ضمنی د.ا.ک و تعدادی از شخصیت های سیاسی، حقوق بشری و دانشجویی و وبلاگ نویسان و انجمن ادبی مقیم خارج مسئله سمبل پیشنهادی روال منطقی و قابل قبولی پیدا کرده و با اعلام حمایت اخیر تشکیلات “دیره نیش” به عنوان یکی از گروه های شاخص حرکت ملی آذربایجان که مسئله را با حساسیت دنبال می کرد یک گام دیگر به نهایی شدن مسئله سمبل ملی نزدیک می شویم.

اخیرا نیز حمایت رسمی سایت “بای بک” و تشکیلات اتحاد ملی آذربایجان جنوبی از مسئله سمبل ملی را مطالعه کردیم. نتیجه ای که از تحلیل شرایط به دستمان می آید، گویایی آن است که برای نخستین بار چندین گروه و تشکیلات حرکت ملی آذربایجان بر سر مسئله پر اهمیتی هم آنند سمبل ملی به توافق رسیده اند و این به خودی خود رویکرد دمکراتیک مسئله را نشان داده و سایر گروه ها را در اقلیت قرار می دهد، اما یقینا باز این تمام کار نخواهد بود.

نفس عمل فعالین مستقل پیشنهاد دهنده سمبل ملی در حالی که عبور از یک مرحله پر اهمیت تاریخی و سیاسی می باشد در این حال نیز به دنبال حل اختلافات درونی حرکت ملی بر سر موضوع پرچم و یا سمبل ملی می باشد تا شاید این گروه ها با حل تضاد های تئوریکی گرد هم آیند. سوالی که در ذهن بنده و شاید صدها فعال دیگر حرکت ملی آذربایجان پدید آمده این است که چرا تشکیلات های گاموح و گایپ که ضرورت وجودی پرچم و یا سمبل ملی را پیشتر و بیشتر از سایر گروها درک نموده اند حتی با مشاهده روند دمکراتیک و مثبت سمبل پیشنهادی همچنان بر گفته و پرچم خود اصرار دارند؟ آیا مگر آنها خود را خارج از چارت حرکت ملی آذربایجان تعریف می کنند؟ آیا رهبران این دو گروه با پیوستن منطقی به مسئله نمی توانند چهره دمکراتیک تری از خود نشان دهند؟ و چرا جناب چنگیز گوی تورک با سابقه ای که در حرکت ملی داشته و بر ضرورت مسئله اشراف کامل دارند تنها به خاطر بعضی رقابت های فردی گروه “آمات” را در ما قبل موج واقع گرا قرار می دهند؟

بسیار خوشحال خواهم شد که به عنوان یک فعال حرکت ملی آذربایجان با قلمی منطقی و دور از انصاف کشی و اتهام افکنی پاسخ سوالات خود را از رهبران این تشکیلات ها بخوانم. سایت بای بک و دیره نیش و وبلاگ تبریز سسی و زنجان سسی و چندین وبلاگ ایجاد شده در انعکاس مسائل و مقالات مربوط به سمبل ملی آذربایجان جنوبی کوشش فراوانی داشته و دارند و در این محیط و اتمسفر جالب جای سایت های جنبش دانشجویی و میلی حرکت با توجه به سابقه ژورنالیستی مدیران آنها در راستای تنویر افکار جهت دست یابی به نتیجه معقول بسیار خالی می باشد.

سخن را با نکته ای به فعالین مستقلی که سمبل ملی را پیشنهاد کردند به پایان می رسانم، باور داریم که قطار تعقل و منطق گرایی در حرکت ملی آذربایجان خصوصا در مورد سمبل ملی به کوری دشمنان آذربایجان، راه پویایی و رهایی ملی را به سرعت پشت سر می گذارد اما سرکوب یاس و نامیدی و تلاش شما عزیزان برای کسب حمایت های بیشتر افکار عمومی ملت آذربایجان از سمبل ملی مشروعیت بیشتری برای آن فراهم خواهد آورد. باشد که روزی سمبل ملی رمز همگرایی مبارزاتی و اتحاد ملی و وحدت ارضی آذربایجان را برای رسیدن به هلال سفید رهایی ملی گردد.

هیچ نظری موجود نیست: