۷/۰۲/۱۳۸۹

در باره ء زبان مادری

پشتیبانی ، تدریس و کمک درسی
·       زبان مادری برای هویت و اعتماد به نفس طفل ، اهمیت فراوان دارد.
·       زبان مادری برای توانایی و یادگیری طفل بنا شده است.
·       طفل زبان دوم و مضامین دیگر را آسانتر یاد میگیرد.
·       داشتن افراد زیاد چند زبانه در یک جامعه امتیاز بزرگی به حساب میآید.
تحقیقات فراهم آمدهء وسیعی درشهر نوردباس ( Nordbas)،اهمیت تدریس زبان مادری را در کودکستان و مکتب تایید میکند.
·    (کمک)
·    (تدریس)
 
مطابق پلان درسی مکتب آماده گی، برای اطفالی که زبان مادری شان غیر از زبان سویدی است امکان داده شود که زبان مادری خود را هم توسعه ببخشند ـ معلم زبان مادری که با شاگردان خود هم فرهنگ میباشد، هفته یک بار آنها را ملاقات میکند. در این ملاقات بازی میکنند، آواز میخوانند، نقاشی میکنند،   با کاغذ قیچی و سرش کاردستی میکنند و به زبان مادری خود افسانه میخوانند. معلم زبان مادری میتواند گروه اطفال را در بازی و سرود خوانی رهبری کند و بدینوسیله فرهنگ رابه شاگردان تفهیم کند، همزمانیکه هویت اطفال را تقویت میکند. تحقیقات نشان میدهد که این گونه اطفال در درسهای مکتب خود موفق ترند. اگر آنها در دوره ء آمادگی مکتب زبان مادری خود را تمرین کنند، این امرباعث ایجاد یک پل بین زبان مکتب و زبان خانه میشود.
pil_t.gif
 
تدریس زبان مادری چیست؟
تدریس زبان مادری مضمونی جداگانه و فردیست در مکتب ابتداییه و لیسه. هدف اینست که اطفال با طریقه ء درست وظایف مکتب خود را ایفاء نموده و همزمان توانایی و لیاقت خود را به عنوان یک فرد دو زبانه توسعه ببخشد. کار به گونه ای باید انجام شود که شخصیت متعلم ترقی نموده و اعتماد به نفس او تقویت شود. یک سلسله مقررات برای تدریس زبان مادری وجود دارد که شما میتوانید زیر عنوان اسناد هدایتی مطالعه نمایید. اغلباً معلمینی که زبان مادری را تدریس میکنند از منطقهء فرهنگی همانند متعلمین شان میآیند ، معلم زبان مادری باید دانش مساعد و کافی در مورد زبان سویدی و جامعهء سویدن داشته باشد.
 
 کمک درسی در زبان مادری چیست؟
اطفال و نوجوانانیکه تازه به سویدن آمده اند و به اندازه ء کفایت نمیتوانند تدریس زبان سویدی را تعقیب نمایند، میتوانند تشریح درس ها را به زبان مادری شان دریافت نمایند. والدین و مکتب درباره ء احتیاج کمک درسی متعلم صحبت میکنند ، در خاتمه این تصمیم مدیر مکتب است که از کدام زمان برای متعلم کمک درسی به زبان مادری وی داده شود.

برای چه کسی حمایت، تدریس و کمک درسی به زبان مادری او داده میشود؟
تمامی متعلمینی که زبان شان در خانه بغیر از زبان سویدی باشد میتوانند تدریس را به زبان مادری خویش داشته باشند. زبانهای اقلیت و حتی شاگردانی که هر روز با آن زبان در خانه صحبت نه میکنند، نیزاز تدریس به زبان خودشان برخوردار میگردند. اطفالی که به فرزندی پذیرفته شده اند و به دلایلی واضحی نمیتوانند زبان مادری شان را در خانه صحبت کنند ، مستحق حمایت و تدریس به زبان مادری خویش میباشند.
 
زبانهای اقلیت ملی کدام هایند؟
زبانهای اقلیت ملی مانند سامی ، مین کیلی (kieliMeän) و رومانی چیب (Romani chib ) دارای حقوق اضافی میباشند. در ارتباط با تطبیق مقررات اتحادیه اروپا در سال 2001 موقف زبانهای اقلیت ملی تقویت یافت. دربارهء زبانهای اقلیت در مکتب، میتوانید در تحقیق پوهنتون اپسالا، بیشتر بخوانید.

چگونه میتوانید برای طفل تان در خواست جا کنید؟
برا ی سوال در مورد کمک زبان مادری و تدریس زبان مادری، والدین میتوانند به مکتب یابه کمون(شاروالی) مراجعه نمایند. والدین درباره درخواست کمک زبان مادری و تدریس زبان مادری تصمیم میگیرند نه کارمندان مکتب آماده گی و مکتب. ولی کودکستانها و مکاتب باید والدین را با خبر کنند که زمان ارائه درخواست ،چه وقت میباشد و چه طور باید صورت پذیرد.کمک و تدریس زبان مادری خرج و مصرفی برای والدین در بر ندارد.

مسؤولیت تقویه ، تدریس و کمک درسی زبان مادری را کی به عهده دارد؟
مسؤولیت عمده ء کودکستان و مکتب بر عهدهء کمون (شاروالی) میباشد.کمون (شاروالی)  برای رسیدن به خط و مشی که از طرف دولت معیین شده آزادی فراوان دارد که چگونه فعالیت ها سازمان دهی شود. کمون(شاروالی)  مسؤول و مؤظف است که تدریس زبان مادری را برگزار نماید. البته اگر حداقل یک گروپ پنج نفری از شاگردان در کمون(شاروالی)  وجود داشته باشند و دستیابی به معلم مناسب میسر باشد.برای اینکه گروپ ها به اندازه کافی بزرگ باشد، میشود از چندین مکتب این گروه ها را تشکیل داد و تدریس زبان مادری را برگزار نمود.
 
سازمان دهی در کودکستان
کمون ها(شاروالی)  مسؤولیت دارند تا شرایط و امکانات را برای کودکستانها آماده بسازند. تا آنها به هدف های پلان شده ء درسی نایل آیند.پیشرفت و آموزش هر طفل باید به همکاری ء نزدیک خانه به پیش برده شود. معلم زبان مادری هفته ء یک بار در محل کار کودک به مکتب آماده گی میآید وبرای دو تا شش ساعت آنجا میماند. امروزه عملاً از ده طفل مستحق یک طفل کمک زبان مادری دریافت میکند. سهم اطفالی که کمک زبان مادری دریافت میکنند در کمون های(شاروالی)  مختلف شدیداً متغییر است.
 
سازمان دهی در مکتب ابتدایی
مطابق قانون مکتب، دعوت به تدریس زبان مادری وظیفه و مسؤولیت کمون هاست(شاروالی). این تدریس به گونه های مختلف سازمان دهی میشود و برای هر شاگرد دو یا سه ساعت در هفته میباشد.
 
۱ـ تدریس زبان مادری منحیث زبان انتخابی.(صنوف۶ ـ۹)
شاگرد میتواند به جای یک لسان خارجی زبان مادری خود را بخواند.در این صورت تدریس مذکور شامل پلان درسی مکتب میشود و در داخل تقسیم اوقات عادی جای میگیرد. تقسیم بندی ساعتها معمولاً در سالهای هفتم و نهم مکتب صورت میگیرد. و اینکه کدام زبانهای انتخابی در مکتب هست از طرف مدیر تعیین میشود و همچنین بستگی دارد از جمله به تعداد درخواست کننده گان.
 
۲ ـ تدریس زبان مادری منحیث انتخاب شاگرد(سال ۱ ـ ۹)
 در طول زمان مکتب ابتدائی باید مکتب خارج از برنامه ، یکمقدار زمینه های فراگیری مطابق انتخاب شخصی شاگرد  را فراهم کند. از طریق انتخاب شخصی که شاگرد انجام می دهد، میتوان در یک یا چند مضمونی که در مکتب تدریس میشود دانش خود را بصورت عمیقتر افزایش داد. آنهای که خواهش دارند میتوانند زبان مادری را در قالب زبان انتخابی خود برگزینند. مدیر مکتب تصمیم گیرنده است که زبان مادری در انتخاب شاگرد باشد یانه.بطور مثال تعداد شاگرد های که زبان مادری را انتخاب میکنند تعیین کننده است.
pil_t.gif
 
۳ـ تدریس زبان مادری  به انتخاب مکتب (سال ۱ ـ ۹)
یکتعداد ساعتها در پلان ساعتی درسی وجود دارد که میتواند به انتخاب مکتب برای تدریس زبان مادری استفاده شود. برای اینکه به مکتب یک چهرهء خاص داده شودمیتواند این ساعتها برای تدریس یک یا چند مضمون استفاده شود. امکانات وجود دارد که به انتخاب مکتب زبان مادری تدریس شود.
 
۴ـ تدریس زبان مادری در خارج از پلان درسی ساعتی
به اضافهء تمامی مضامین دیگر مکتب، میشود زبان مادری خارج از پلان درسی مکتب تدریس شود. به این مفهوم که چند ساعت اضافه درسی در طول هفته برای شاگرد داده میشود. و اینکه تعداد ساعتهای اضافی به چند ساعت میرسد از طرف کمون(شاروالی) تصویب میشود.قاعدتاً برای یک گروپ، دو ساعت درسی در یک هفته میباشد.
 
سازمان دهی در مکتب ویژه
همچنان شاگردهای که در مکتب ویژه درس میخوانند میتوانند تدریس زبان مادری و کمک درسی به زبان مادری داشته باشند.زبان مادری را میشود در ساعت درسی مکتب خواند و یا خارج از پلان درسی.در مکتب ویژه، پلان درسی مخصوصی برای تدریس زبان مادری وجود دارد و این تدریس اغلباً برای هر شاگرد بصورت انفرادی برگزار میشود.

سازمان دهی در مکتب لیسه:
وقتیکه نوجوانان مکتب لیسه را شروع میکنند میتوانند به خواندن زبان مادری ادامه بدهند که میشود به شکل انتخاب انفرادی ، شامل پلان درسی باشد. زبان انتخابی(زبانهای مدرن)، یا به شکل یک کورس اضافی تحصیلی خارج از پلان درسی.کورسهای لیسه مجموعاً شامل 250 نمره میباشد. نظر به زمینه شاگردان و توانایی کمون ها، امکانات متفاوتی را در لیسه برای تدریس زبان مادری در اختیار شاگردان میگزارند.
pil_t.gif
 
همکاری بین خانه و مکتب
طفل به اتخاذ موضع مثبت والدین و کارمندان مکتب در مقابل تدریس زبان مادری ضرورت دارد. جستجوی همکاری و ایجاد فضای مثبت بین خانه و کودکستان ـ مکتب مهم است.بر علاوه کودکستان و مکتب مؤظف است که حد اقل یک بار در هر سمستر(دوره درسی) جهت پیشرفت طفل ملاقات با والدین را صورت دهد ، در این ملاقات کارمندان ، طفل و حد اقل یکی از والدین اشتراک دارند.برای اطفالی با داشتن تدریس زبان مادری اکثراً طبیعی است که معلم زبان مادری شان در ملاقات همراه باشد.ولی قصد، این نیست که معلم زبان مادری ترجمانی کند. جهت تکمیل این ملاقات والدین حق دارند خواهش معلومات کتبی نمایند. در مکتب ابتدائی از صنف هشت پارچه(نتیجه یا سند تحصیلی) داده میشود.

هیچ نظری موجود نیست: