۶/۲۲/۱۳۸۹

رامی اهوازی:در پاسخ به گفتگوی لاهیجی با بی بی سی: آلرژی نخبگان

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل متحد متشکل از 18 کارشناس مستقل حقوقی در آخرین نشست خود در ژنو وبا حضور یک هیات سیاسی حقوقی ایرانی از دولت جمهوری اسلامی خواست که برای جلوگیری از تبعیض نژادی بر ضد اقلیت های قومی عرب، ترک، بلوچ، کرد و ترکمن و همچنین بهایی ها اقدامات جدی انجام دهد.
این کمیته با انتقاد از عدم اعلام آمار دقیق ساکنان  اصلی ایران درباره عدم حضور اجتماعی آحاد این قومیت ها از دولت ایران خواست که با تشکیل یک نهاد مستقل حقوق بشری برای دست یابی آنان به حقوق خود اقدام نماید  و از سال 2013 به صورت مستمر نتایج اقدام های انجام شده را به آن کمیته گزارش دهد.


اقدامات مورد نظر این گروه حقوقی سازمان ملل عبارتند از ، رفع تبعیض دررسانه ها و زندگی روزانه، احقاق حقوق بانوان اقلیت های قومی ومذهبی و تعیین راهکاری برای عبور یا حذف روند گزینش در استخدام کارمندان و مدیران دولتی است.


به عقیده اعضای این نهاد حقوقی سازمان ملل، روند گزینش استخدامی در ایران باعث کاهش حضور اجتماعی آحاد اقلیت های قومی ومذهبی شده و زمینه تحقیر وپایمال شدن حقوق ملی آنهاست.
اعضای هیات سیاسی حقوقی ایران در این نشست ودر مقام پاسخ به کمیته ضد تبعیض نژادی سازمان ملل اعلام کردند که تمام شهروندان ایرانی از حقوق برابر برخوردارند! و تنوع  قومی از افتخارات ایران است!!!
این هیات افزود درزمینه تبعیض نژادی درایرن هیچ شکایتی وجود ندارد!!!
از سوی دیگر اعضای کمیته ضد تبعیض سازمان ملل متحد با رد ادعای هیات ایرانی گفته اند که نبود شکایت دلیلی بر نبود تبعیض نیست،چرا که قربانیان تبعیض به دلیل تسلط قومیت حاکم بر سایر نهادهای قضایی و امنیتی ممکن است جرات شکایت به مقامات قضایی یا پلیس را ندارند. نشست این کمیته مورد توجه بسیاری ازخبرگزاری های جهان قرار گرفت .
در همین راستا رادیوو تلویزیون بی بی سی فارسی درگفتگو با عبدالکریم لاهیجی،حقوقدان ونایب رئیس جوامع حقوق بشر مصاحبه ای انجام داده که مورد انتقاد بسیاری از فعالان حقوق بشری و دگر اندیشان مطالبات ملی واقع شده است.
در این گفتگو، مصاحبه گر از سویی و لاهیجی از سوی دیگر در تقلیل شأن و کاهش محتوای این اقدام بزرگ سازمان ملل  با یکدیگر همسو مي شوند .
بی بی سی فارسی وعبدالکریم لاهیجی اینگونه به شنونده القاء می کنند که نشست کمیته ضد تبعیض سازمان ملل حاوی نکات مهمی نیست و همچنان ملک از آن است که حکمران است !!
مصاحبه کننده و مصاحبه شونده در این گفتگو که کمتر از چهار دقیقه است، نکات بسیار مهم این نشست کمیته ضد تبعیض نژادی را نادیده گرفته و با پس وپیش کردن واژگان سعی درپوشش وارونه وار واقعیت های آن هستند.
غافل از اینکه جهان  دیجیتالی امروز و فضای سایبر با سرعت پیشرفته خود امکان تحريف حقايق  همانند گذشته ووارونه جلوه دادن آنها را از دست تمامیت خواهان ربوده است و دراین زمینه کاربران اینترنت را به منظور دست یابی به حقیقت به سایت های سازمان ملل رهنمون می سازد تا با تطبیق گفته های پس و پیش لاهیجی و خبرنگار بی بی سی فارسی به ناهمواری ها و زوایای تاریک این گفتگوی کوتاه دست یابد.
هرچند که بینندگان و شنوگان بی بی سی فارسی و خوانندگان سایت این رسانه از چنین اقدامی تعجب نمی کنند بلکه نگاه حیرت آمیز فعالان قومی عرب ، ترک ، کرد ، بلوچ ،ترکمن ،لر ودیگر قومیت ها به گفته ها ومواضع لاهیجی است که در این گفتگو به وضوح قابل ردیابی هستند . ایراد وارده به آقای لاهیجی  که به دنباله نامشان عنوان بلند نایب رئیس فدراسیون جوامع حقوق بشر را یدک می کشد آن است که چرا وچگونه به خود حق می دهند که جنبش های ملی عرب ، ترک ، کرد ، بلوچ، ترکمن، الوار و دیگر قومیت ها را با حذف نام بسیاری از آنان به عنوان جنبش های محلی یاد کنند!؟ ونام بزرگ ملت ترک در ایران را به آذری تغییر دهد!؟
آقای لاهیجی چگونه شخصیت حقوقی هستند که در این گفتگو، محرومیت عام ملل یاد شده را که نشست کمیته ضد تبعیض به آنها پرداخته را نادیده می گیرد و به صورت جسته وگریخته سعی در حفظ سنگر پان فارسیسم وپان شیعیسم دارند؟
شنوندگان وبینندگان بی بی سی فارسی پس از شنیدن این گفتگو  طعم تلخ شکست پان فارسیسم را به خوبی احساس کردند واین اندک گفته های آقای لاهیجی مرا را به وادی دیگری رهنمون ساخت که چرا روشنفکران فارسگرا  با شنیدن نام عرب ، ترک، کرد ، بلوچ، ترکمن،لر و دیگران غیر فارس دچار آلرژی شده و از منطق آکادمیک خود دور می شوند

هیچ نظری موجود نیست: