۶/۲۱/۱۳۸۹

جدا سازی نسل جدید آزربایجان با نسل خرداد 85 از اولویتهای راسیسم فارس است- یاشار گؤنئیلی

به جراٌت میتوان گفت نسل قهرمان خردادی 85 ، آگاهترین وملی ترین نسل یکصد سال اخیر آزربایجان جنوبی است . در تاریخ یکصد ساله آزربایجان حادثه های بسیار مهمی اتفاق افتاده ، خیزش ملت آزربایجان در انقلاب مشروطه ، قیام شیخ محمد خیابانی  حکومت ملی به رهبری سید جعفر پیشه وری ، قیام ملی گرایانه در اوایل به اصطلاح انقلاب اسلامی به رهبری آیت الله شریعتمداری و قیام خونین خرداد ماه سال 1385 ( ه-ش ) از بارزترین این اتفاقات علیه شوونیسم فارس است . با نگاهی دقیقتر به نوع و فاصله زمانی هر یک از این قیامها میتوان گفت هر یک از این حوادث تاریخی غیر از قیام مشروطه و قیام شیخ محمد خیابانی که تقریبا مربوط به یک نسل بودند بقیه قیامهای ملی در آزربایجان تقریبا از طریق نسلهای جوانتر سر زده است یعنی به صورت دیگر میتوان گفت نسلهای جدیدتر توانسته اند از نسلهای انقلابی پیش از خود الهام گرفته ودر این بین فاصله این اتفاقات مهم تاریخی تقریبا بین 20 الی  30 سال میباشد . اما نوع شکل گیری این قیامها از لحاظ حس ملی آزربایجانی، قیام خرداد ماه 85 را را بارزتر از قیامهای ملی قبلی مینما یند. هر چند که نتیجه آن به ایجاد حکومت ملی نیانجامید اما تاثیر این قیام آنهم بعد از حکومت پوپولیستی ایدئولوژیک اسلامی و فضای خفقان به خصوص در دوران جنگ ایران و عراق بسیار بسیار مهم است . ضمن اینکه این قیام بر گرفته از خشم ملی نسبت به توهینها و تحقیرهای راسیسم فارس در طول حکومت بیش از 80 ساله آن بود . اما در قیامهای قبلی عوامل دیگری غیر از عامل فرهنگی من جمله عامل اقتصادی تاثیر بیشتری در شکل گیری قیامهای ملت آزربایجان علیه شوونسم فارس داشتند .

راسیسم فارس همچنان بی کار ننشسته است هدف راسیسم ، نسل جدید آزربایجان است . دقیقا آنها میدانند که نسل 85 نسلی بسیار آگاه و خطرناک برای پیشبرد اهداف فاشیستی آنهاست . آنها نگران پیوستن نسل جدید آزربایجان به این نسل قهرمان هستند تحرکات راسیسم فارس را به خوبی میتوان بعد از حادثه خرداد 85 از مدارس گرفته تا تلویزیونهای به ظاهر استانی مشاهده کرد. دریغ از یک برنامه کودک به زبان مادری ، ایجاد فضای کثیف آسیملاسیون فرهنگی هر روز بیشتر از دیروز .

اکنون بر ماست که در مقابل آنها بیا ستیم و همچون همیشه سیاستهای کثیفشان را زودتر از قبل نقش بر آب کنیم . سیاست حرکت ملی آزربایجان باید بر اساس کاهش سن تحرک ملی در بین جوانان و نوجوانان آزربایجان باشد کودکان آزربایجانی که امروز 4 ساله هستند هیچ خبری از قیام خرداد ماه  85 ندارند باید به هر طریقی که میتوان از همان اوان کودکی بچه های آزربایجان را با دشمن آزربایجان آشنا کرد . با فاشیسم باید به زبان خودش صحبت کرد . متاسفانه بعضی از خودیها ژست روشنفکری بر خود گرفته و ابزار راسیسم را که همان زبان و فرهنگ فارس است را به نوعی از تفکر راسیسمی تفکیک میکنند . این قضیه هر چند درست باشد اما ذهن ضعیف کودکان که زیر انواع تهاجمات فرهنگی راسیسم فارس است کشش شناخت دشمن حقیقی را ندارد . عدم حساسیت به فرهنگ و زبان فارسی کاری درست نمی نماید . به هر صورت ما باید سن حرکت را پایین بیا وریم اصولا بدون نفرت از راسیسم فارس به سختی میتوان در مقابل آن دوام آورد. این وضعیت وضعیتی تدافعی است و نمیتوان آن را ناسیونالیسم افراطی تلقی کرد . در کنار آن نیز میتوان آگاهیهای فرهنگی کودکانمان را نسبت به آموزش زبان تورکی ، استفاده از تلویزیونهای ماهواره ای تورک زبان ، فیلمهای تاریخی و کارهای فرهنگی دیگر در مقابل این جنگ نابرابر افزایش داده و رغبت کودکمان را به تاریخ و فرهنگ و زبان خود افزایش داد.

نهایت اینکه این سیاست فاشیسم فارس نیز کار نخواهد کرد چرا که بسیار امیدواریم که نسل قهرمان 85 با توجه به داشتن فاکتورهای تشکیل حاکمیت ملی ، دوباره با قیامی قدرتمند تر ضمینه ایجاد حکومت ملی آزربایجان جنوبی را بوجود خواهد آورد. و نسل جدید را آنطور که خود میخواهد به بار خواهد آورد . وضعیت موجود ایران و منطقه و سیاستهای بین المللی ، امروز وضعیتی بسیار حساس است ، حکومت مرکزی به سمت فروپاشی کلی پیش میرود باید کاملا آماده بود و هوشیارانه در زمان خود وارد شد و تاریخی دوباره ساخت .

یاشار گؤنئیلی

هیچ نظری موجود نیست: