۵/۱۲/۱۳۸۹

تظاهرات در تبریز در پی شعارهای توهین آمیزفاشیست فارس

تظاهرات مسالمت آمیز طرفداران آذربایجانی تیم فوتبال تراکتورسازی با حمله ماموران ضد شورش در تبریز به خشونت کشیده شد و عده ای بازداشت شدند
در جریان تجمع اعتراضی عصر روز یکشنبه ۱۰ مرداد ۸۹ که در مرکز شهر تبریز و با فراخوان طرفداران تیم فوتبال تراکتورسازی صورت گرفته بود بیش از دو هزار تن از مردم دست به راهپیمایی مسالمت آمیز زدند اما ماموران ضدشورش نیروی انتظامی و موتورسواران با گاز اشک آور و باتوم به مردم حمله و عده ای را مورد ضرب و شتم قرار دادند. 
تجمع روز یکشنبه با فراخوان طرفداران تیم تراکتورسازی و در اعتراض به حمایت مراجع حکومتی از توهینهای نژادپرستانه طرفداران تیم پرسپولیس به آذربایجانی ها در جریان مسابقه فوتبال تیمهای تراکتورسازی و پرسپولیس که روز سه شنبه ۵ مرداد ٨۹ در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شده بود صورت می گیرد. فدراسیون فوتبال ایران پس از پایان این بازی حکم به محرومیت تیم تراکتورسازی از حضور تماشاگران و جریمه نقدی این تیم آذربایجانی داده است. 
در این تجمع که از میدان ساعت به سمت استانداری و حدفاصل خیابان فردوسی و اداره دارائی آغاز شده بود فعالین مدنی آذربایجانی و طرفداران تیم تراکتورسازی با سردادن شعارهایی همچون «تورک دیلینده مدرسه»(مدرسه به زبان ترکی)یاشاسین آذربایجان(زنده باد آذربایجان) ، آذربایجان میلتی ـ چکمز بو ذیلتی(ملت آذربایجان چنین ذلتی را تحمل نمی کند) ، بیز اؤلمه یه حاضیریق ــ بابکین سربازییق(ما آماده جان دادن هستیم ما سربازان بابک هستیم)٬ آذربایجان وار اولسون ایستمین خوار اولسون و ... اعتراض خود را به شعارهای نژادپرستانه علیه جامعه آذربایجانیها به نمایش گذاشتند. بازاریان بازار تبریز و خیابانهای اطراف بازار نیز همزمان با این تجمعات و به نشانه اعتراض به توهینها و حمایت از تظاهر کنندگان مغازه های و علیرغم تهدید مقامات امنیتی مغازه های خود را تعطیل کردند. 
به گفته شاهدان عینی در جریان تجمعات روز یکشنبه حداقل ۱۲ تن از فعالین مدنی آذربایجانی توسط مامورین پلیس ضد شورش و ماموران اطلاعاتی بازداشت شده اند که از جمله می توان به اسامی محمد تاجدهی فعال مدنی آذربایجانی و اکبر یاوری از بازاریان پاساژ همت تبریز و سه تن دیگر از همکارانش اشاره نمود.از اسامی و سرنوشت بقیه بازداشت شدگان تا کنون اطلاعی در دست نیست. 
مسابقات تیم فوتبال تراکتورسازی در ماههای گذشته به مکانی برای طرح خواسته های ملی و زبانی آذربایجانیها تبدیل شده است و این امر موجب ناخشنودی حکومت گشته است.

هیچ نظری موجود نیست: