۵/۱۲/۱۳۸۹

فیفا و مسئله نژادپرستی

اولین تصمیم فیفا در برابر اعمال نژادپرستانه به 7 جولای سال 2002 زمانیکه در بوینس ایرس مسائلی از این دست مکررا به فیفا گزارش شد بر می گردد.
 در این زمان فیفا با شعار فوتبال بدون نژاد پرستی این روز را روز بین المللی برای این امر انتخاب کرد،این روز، روز بین المللی ضد نژاد پرستی در فوتبال نامیده شد. 
در سال 2003 به دنبال برگزاری کاپ فرانسه روز های 21 و 22 جولای نیز به عنوان روز های ضد تبعیض نام گرفت. 
فیفا فعالیت های گوناگون و فراوانی را در این زمینه انجام داده که از جمله ی اینها برگزاری مسابقاتی که در ان افراد از کشور های مختلف به عنوان نماینده یک قاره و یا به عنوان یک تیم منتخب جهانی گرد هم امده و با یکدیگر به مسابقه میپرداختند، قبل از شروع مسابفه بنر هایی بازیکنان با عنوان " نه به نژاد پرستی " حمل کرده تا در مقابل دید میلیون ها تماشاگران تلوزیون در سرتاسر جهان قرار گیرد. 
سومین روز مصادف با 21 سپتامبر سال 2004 بود؛ در روزی که روز بازی جوانمردانه فیفا در نظر گرفته شده با هم پوشانی روز جهانی صلح بین الملل به حمایت از برچیدن نژاد پرستی از فوتبال پرداختند. 
در سال های دیگر اتفاتی نظیر این موضوع زیاد در نظر گرفته شد که از جمله ی انان خواندن نامه ای قبل از شروع دیدار توسط کاپیتانان دو تیم در نیمه نهایی کاپ 2005 المان در مزمت نژاد پرستی بود، در ان نامه انها خواستار دوری هر نوع نژاد پرستی از فوتبال را بودند. 
با این اوصاف بد نیست شما هواداران عزیز در ادامه از استاندارد های انضباطی فیفا در این مورد مطلع شوید: 
تمامی تیم ها و باشگاه ها ملزم به رعایت این استاندارد ها بوده و در صورت عدم فرمانبرداری از این استاندارد ها تحریم هایی برای این باشگاه ها و فدراسیون های کشور ها در نظر گرفته خواهد شد.فیفا در فعالیت های جدید خود در مقاله شماره 58 استاندارها، صراحتا اعلام کرده است هر نوع تعدی ، تمسخر، توهین، تبعیض، و اعمالی که مصداق این اعمال باشد باید به شدت برخورد کرده و با تعلیق شدن، جریمه و یا محرومیت های دیگر مجازات شوند.
 
1 - هرکسی که علنا گروهی را به خاطر نژاد، رنگ، پوست ، زبان ، قومیت و یا هر موضوع نژاد پرستانه ی دیگری مورد توهین، تمسخر ، تبعیض و یا به هر شیوه ی دیگری که اهانت امیز بوده، مورد خطاب قرار دهد، حداقل باید برای پنج بازی در تعلیق قرار گیرد، و ورزشگاهی که در ان این اعمال انجام شده ممنوع از برگزاری مسابقات میشود. باشگاه مورد نظر نیز به پرداخت 30000 فرانک سویس ( معادل تقریبی 28500 دلار امریکا ) ملزم خواهد شد. 
2 – اگر شخصی از تماشاگران با نصب بنر که حاوی شعار نژاد پرستانه ای است در ورزشگاه حضور یابد و یا عده ای از تماشاگران حرکات ناشایست و شعار هایی از این دست سر دهند ، باشگاه ملزم به پرداخت 30000 هزار فرانک سویس خواهد شد و همچنین از حضور تماشاگران در دیدار بعدی محروم میباشد. اگر چنانچه تماشاگران قابل شناسایی نبوده ، این جرایم برای تیمی که میزبان میباشد در نظر گرفته میشود. 
3 - حتی یک تماشاگر اگر در موارد ذکر شده در بند یک و دو محکوم شود، باید از ورود وی به ورزشگاه ها حداقل برای دو سال جلوگیری شود. 
4 – اگر بازیکنان، افراد منتسب به باشگاه و یا لیدر های هواداران اهانتی که در بند های یک و دو ذکر شد را مرتکب شوند، به طور اتوماتیک 3 امتیاز از امتیازات باشگاه کاسته خواهد شد، در صورت تکرار برای بار دوم 6 امتیاز کاسته شده و در صورت تکرار برای بار سوم تیم خاطی به لیگ پایینتر تنزل خواهد یافت. 
5- فدراسیون های هر کشوری موظف میباشد تا موارد فوق را در استاندارد های داخلی خود اتخاذ نمایند ؛ در صورتی که گزارشات تخلف مستدلی مبنی بر عدم رعایت و اجرای موارد فوق ارسال شود، فوتبال ان کشور به مدت دو سال از دیدار های بین المللی محروم خواهد شد. 
اری این است گوشه ای از قوانین بین المللی... 
اما همانطور که ذکر شد، به نظر میرسد مسئولین در فدراسیون فوتبال هیچ توجهی به این به این قبیل موضوعات نداشته و اساسا اینگونه استاندارد ها را نادیده می گیرند.
و در اخر : 
ما هواداران تراکتورسازی از مسئولین باشگاه خود در خواست داریم تا در صورت عدم رسیدگی به این موضوعات از طرف فدراسیون فوتبال کشورمان و تکرار اتفاقاتی از این قبیل در ورزشگاه ها با ارسال نامه ای رسمی از سوی باشگاه، موضوع را با کن فدراسیون فوتبال اسیا در میان گذاشته تا اقدامات لازم از سوی ایشان در مورد موضوع ذکر شده صورت گیرد،تا بیش از این شاهد بی احترامی این عده ی معلوم الحال در ورزشگاه ها نباشیم. 
با تشکر از نوید قاجار مارالانی اصل

هیچ نظری موجود نیست: