۵/۱۲/۱۳۸۹

ثبت دو آثار تاریخی آذربایجان جنوبی در فرهنگ جهانی یونسکو

یونسکو خانقاه شیخ صفی‌الدین اردبیل و مجموعه آثار تاریخی وابسته به آن را به عنوان میراث فرهنگ جهانی ثبت کرد. در کنار این مجموعه، بازار تاریخی تبریز هم در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان به ثبت رسید.

 

با ثبت خانقاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و بازار تاریخی تبریز، هرگونه تغییری در ساختمان این مجموعه‌های کهن، مشروط به آن می‌شود که در معماری اصیل آن‌ها تغییری ایجاد نکند.

خانقاه نیای صفویان

خانقاه شیخ صفی، که از آثار مهم معماری دوران صفوی است، مجموعه‌ای از بازار، حمام  و ساختمان‌های مسکونی را تشکیل می‌دهد. شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی نیای خاندان صفوی است . او در سال ۶۳۱ هجری شمسی به دنیا آمد و در سال ۷۱۳ شمسی در اردبیل درگذشت.

از شیخ صفی‌الدین اردبیلی که سلسله صفویان نام خود را از وی گرفته‌اند، دو مجموعه شعر با عنوان‌های "صفوة‌الصفا" و "سلسله‌النسب" به‌جای مانده است.

سرگذشت بازار تبریز

در کنار مجموعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی، بازار تاریخی تبریز، سراها، کوچه‌ها و انبارهای آن نیز روز دوشنبه (۱۱ مرداد، ۲ اوت) به عنوان میراث فرهنگی جهان ثبت شد.

بازار تبریز، به عنوان یکی از مهمترین مجموعه‌های ساختمانی تاریخی ایران، در سال ۱۱۹۳ هجری قمری در جریان یک زلزله با خاک یکسان شد، اما مدتی بعد مردم و بازرگانان تبریز آن را بازسازی کردند. این بازار در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. در سال‌های گذشته، بازاریان با صرف حدود ۲ میلیارد تومان، ۹۰ درصد بافت فرسوده آن را ترمیم کردند.

آتش‌سوزی سال ۸۸

روز ۱۳ آبانماه سال گذشته، یک آتش‌سوزی بزرگ به حدود ۱۰۰ حجره بازار تبریز آسیب رساند. این حجره‌ها به بازرگانان پارچه و پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی تعلق داشتند.

طاق‌های بلند گچبری شده و مزین به نقش و‌ نگار، سازه‌های آجری به هم پیوسته، آرایش دکان‌ها ، کثرت تیمچه‌ها و تعداد زیادی مدرسه و مسجد، در کنار سراهای بازرگانی، بازار تبریز را به نمونه‌ای کم‌نظیر از معماری شرقی در مسیر جاده ابریشم تبدیل کرده است.

بزرگ‌ترین گنبد بازار تبریز گنبد تیمچه مظفریه است. از مهم ترین تیمچه‌های دیگر این بازار می‌توان به تیمچه‌های امیر، شیخ کاظم، گرجی‌لر، حاج رحیم و حاج میرابولحسن اشاره کرد.

یونسکو، در کنار مجموعه شیخ صفی و بازار تبریز، ۱۸ شهر، دهکده، میدان و بنای تاریخی دیگر را نیز، در برزیل، چین، فرانسه، هند، کره جنوبی، مکزیک، جزیره‌مارشال، هلند، عربستان سعودی، تاجیکستان و جزایر کارائیب به فهرست میراث‌های فرهنگی و طبیعی جهان افزود.

هیچ نظری موجود نیست: