۵/۱۲/۱۳۸۹

تقدیم به شیر زن قهرمان آذربایجان سودابه اردوان - یاشار گؤنئیلی

میخواهم برایتان از آذربایجان بنویسم از تبریز قهرمان ، از گذشته و امروزش.
 از زنی قهرمان مینویسم که نام تبریز را از نامش الهام گرفته اند از ملکه تبریز  تومریس، همان که سر کوروش پادشاه خون آشام متجاوز هخامنشی را از تنش جدا کرد ، از سارای عصوه پاکدامنی و عشق پاک آزربایجانی ، یا از زنان قهرمان مشروطه مینویسم از زینب پاشا شیر زنی که گویند فرماندهی جنبش زنان آزربایجان را با 3 هزار زن قهرمان دیگر فرماندهی میکرد ، یا از زری برایتان مینویسم دختر جوانی که لباس مردانه بر خود پوشید ، دختری  غیور که تا لحظه گلوله خوردنش کسی از دختر بودنش آگاه نشد ، دختری قهرمان در رکاب ستارخان ، و که ها و که ها و امروز از شما مینویسم سودابه اردوان ، شیر زن قهرمان ، فرزند غیور آزربایجان که 8 سال از بهترین زمان عمرتان را در زندانهای حکومت راسیسمی فارس اسلامی حاکم بر کشوری که امروز ایران نامیده میشود گذرانده اید .
زمانی را که شما در زندان بودید بنده طفلی یک ساله بودم ، بگذارید از سالهای اخیر آزربایجان و تبریز برایتان نقل کنم ، میخواهم بگویم جو امروز آزربایجان با زمان شما خیلی تغییر کرده ، مطالبات ملی آزربایجانی گسترده تر شده ، بگذارید از بزرگترین حادثه چندین سال اخیر آزربایجان بنویسم از قیام خونین خرداد ماه سال 1385 ، بگذارید از سینا طارق برایتان بنویسم قهرمانی را که در کنارمان شهید کردند یا از شهید بهزاد صبوحی نژاد ، شهید رضا میر آقا پور درویش ، شهید ستار سلیمی ، یا از شهید اکبر نوروزی و چندین شهید گمنام دیگر .
اما بگذارید از سایر شهرهای قهرمان آزربایجان در این قیام هم بنویسم از سولدوز قهرمان از شهدای سولدوز ، شهید همت اسمزاده ، شهید حسین فتحی پور ، شهید عسگر قاسمی ، شهید توحید آذریون .
از اورمیه پر افتخار و شهدایش ، شهید فرزاد اسد پور ، شهید عیوض سیاهی ، یا از خیاو         ( مشگین شهر ) سرفراز و شهید جلیل عابدی . از اردبیل و زنجان و قزوین و همدان و مرند و قوشاچای و سایر شهرهای قهرمان آزربایجان که در این قیام همگام با تبریز به پا خواسته و با قیام میلیونی خود مشت محکمی بر دهان شوونیسم فارس آریایی زدند .
بگذارید اندکی هم از امروز تبریز و جو حاکمش تعریف کنم از محله هایش ، از مردم و    خواسته هایش ، از ارک سر فرازش بگویم به همان استواری است که در زمان شما بود فقط دورش را بیشتر محاصره کرده اند ، مصلای تبریز را گسترش داده اند و گلدسته های مسجد شیطانیشان جلوی ارک را بیشتر از قبل گرفته اما ارک کهن همچنان استوار است هر چند بسیار غمگین ، موزه تبریز تغییری نکرده فقط سکه های قدیمیش و برخی اسناد و مدارک باستانی متعلق به تاریخ کهن آزربایجان را آرام آرام از آن خارج کرده و به مکانهایی نا معلوم ، شاید هم موزه های فارسستان برده اند ، مسجد کبود ( گوی مچید ) مثل قبل است فقط بیشتر از زمان شما قائمش کرده اند ، جلویش به اصطلاح بازاری ساخته اند تا از دید توریستها دور بماند . از موزه عصر آهنینش قبرهایی بدست آمد که تاریخ تبریز را حتی با سانسور و تحریفی که داشتند تا 2000 سال قبل ازمیلاد گزارش میکرد هر چند که گفته میشود قدمت قبور حتی تا 7000 سال پیش نیز میرسد . پل قاری ( قاری کورپوسو ) تبریز هم همچنان به همان نام است ، دور قبر شهریار و ده ها ادیب و عارف آزربایجان را نیز نرده کشیده اند ، آب میدان چایی ( شهر چایی ) همچنان جاریست بازهم با بارش باران به حد لبریزش میرسد ، بازارسنتی سر پوشیده تبریز هم همچنان پا برجاست البته چند روزی است در اعتصاب به سر میبرد احتمالا بازاریان نیز دوست دارند راه ابریشم قدیم احیاء شود و تبریز و بازارش دوباره همان نقش پل اقتصادی بین آسیا و اوروپا باشد نمیدانم اما میگویند اعتصاب به خاطر افزایش مالیات است !!
وادی رحمت تبریز خیلی گسترده شده ، متاسفانه سن مردگان اینروزها کمتر شده اینروزها جوانها هم دق مرگ میشوند ، سنگ قبر ها مثل قبل نیست اینروزها بیشتر با اشعار تورکی حجاری میشوند البته اگر اجازه یابند .
کوچه و خیابانهای تبریز زیاد تغییر نکرده ، آخر اینجا آزربایجان است ، اصفهان و شیراز نیست که هر روز اتوبان و خیابان و پارک بر آن افزوده شود ولی خوب چند خیابان جدید و زیرگذر و روگذر زده اند من جمله اتوبان پاسداران در مسیر کوه عین آلی ( آینالی ) قدیم خودمان البته نا گفته نماند فعالین ملی آزربایجان نام اتوبان پاسداران را به اتوبان پیشه وری تغییر داده اند . خانه مشروطه در راسته کوچه تبدیل به موزه مشروطه شده و چندین هیکل از جمله مجسمه ستارخان و باقرخان ، مجسمه زینب پاشا و باسکرویل معلم آمریکایی شهید زمان مشروطه و دیگر قهرمانان مشروطه در این موزه قرار گرفته اند . صدای زنگ ساعت میدان شهرداری ( ساعات میدانی ) به همان ضعیفی دوران شماست و تعمیر نشده است .
قسمت خراب شده پل آجی چای تبریز ترمیم شده و فرودگاه تبریز هم به همان اندازه ایست که شما دیده اید فقط جلوی فرودگاه پارکی ساخته اند و یک زیر گذر هم جلوی فرودگاه احداث شده ، ائل گلی ( شاه گلی ) تبریز هم اندکی گسترش یافته و هتلی به نام هتل پارس !! در اطرافش احداث کرده اند البته باز بگویم مردم تبریز نام این هتل را هتل ائل گلی میگویند اخیرا شنیده ام شهرداری هم به نا به اعتراض مردم به نام پارس میخواهد نامش را به هتل ائل گلی تغییر دهد . زندان مرکزی تبریز هم ، همچنان پذیرای فعالین ملی آزربایجان و سایر محکومین با شکنجه گرانش است تنها در یکی دو ماه اخیر بیش از 50 فعال ملی در کل آزربایجان دستگیر شده اند که اکثرا درزندان تبریز یا زندان اطلاعات به سر میبرند . اسم تورکی بسیاری از محله های تبریز از جانب حکومت فاشیسمی فارس تغییر داده شده و اسامی فارسی بر آن نهاده اند اما مردم فهیم تبریز بیشتر به همان نامهای قبلیش صدا میزنند محله هایی مثل مارالان ، دوه چی ، کوچه باغ ، شیشگلان ، قره آغاج ، یکه توکان ، قونقا ، خیاوان ، عباسی ، باغمیشه و غیره . دیوارهای ساختمانهای تبریز اکثرا با شعارهای ملی پر شده البته مزدوران نظام هر روز مجبورند شهارها را پاک کنند اما نیرویشان به تمام کوچه و پس کوچه های تبریز نمیرسد .
اما بگذارید کمی هم از تیم تراختور آزربایجان برایتان بنویسم ، مقاله زیبا و تاریخیتان در مورد حضور زنان در ورزشگاه را خواندم راشتش را بگویم ابتدا بعد از خواندن مقاله زیبایتان با خود گفتم خانم اردوان ایران را را با سوئد اشتباه گرفته اند آخر مگر میشود در این خراب آباد با حاکمیت توتالیتر اسلامیش خانمها که نصف انسان هم به حساب نمی آورندشان به ورزشگاه بروند اما گمان شما از اراده شیر زنان آزربایجان درست بود بعد از این درخواست و تحرک سایتهای تراختور و دعوت از خانمها شاهد حضور زنان قهرمان آزربایجان در تپه های اطراف ورزشگاه سهند تبریز شدیم البته بعضی از آنها از سوی نیروهای امنیتی نظام دستگیر شدند .
بگذارید اندکی هم از جو حاکم بر ورزشگاه و شعارهای طرفداران تراختور برایتان بنویسم از زمان خواندن قرآن از بلندگوی ورزشگاه که همه 70 هزار نفر که بعضی مواقع تعدادشان به بیش از100 هزار نفر میرسد همه ایستاده با دستهایی که به علامت بوزقورد ( نشان و سمبل تورکان ) در آورده اند هویت تورکی خود را به نمایش میگذارند ، برخی از شعارهایشان هم که یکصدا و با شور تمام سر داده میشود برایتان مینویسم شعارهایی چون : آزربایجان یاشاسین -2- آزربایجان وار اولسون ***ایستمین کور اولسون 3- آزربایجان یوردوموز*** تراختور بوز قوردوموز 4- تورک دیلینده مدرسه *** اولمالیدیر هر کسه 5- تبریز باکی آنکارا *** بیز هارا فارسلار هارا 6- روس فارس ائرمنی *** بوتون تورکون دوشمنی 7- آزربایجان جانیمیز *** آی اولدوز بایراقیمیز 8- نه شرقی نه غربی جمهوری آزری و .....
پایان کلامم را با تشکری از تلویزیون ملی گوناز که زمینه مصاحبه و شناسایی هر چه بیشتر شما شیر زن آزربایجان را با ملت قهرمان آزربایجان فراهم ساخت به جای آورده و پیروزی و سر بلندی شما در راه آزادی وطنمان آزربایجان را از سلطه شوونیسم فارس اشغالگر آرزومندم.
آزربایجان جنوبی ---- تبریز

هیچ نظری موجود نیست: