۴/۱۰/۱۳۸۹

فشار بی سابقه ارگانهای امنیتی و اطلاعاتی بر باشگاه تراکتور

در طول فصل اخیر شایعات بسیار در مورد دخالت ارگانهای امنیتی و اطلاعاتی در امور باشگاه تراکتور در رسانه ها منتشر شد اما به دلیل خطر درگیری تیم با حواشی مطلعین از این رویدادها به این مسئله دامن نزدند و مسئولین تیم نیز همانطور که انتظار می رفت وجود چنین مسائلی را صدرصد کتمان نمودند.
 
در طی این رویدادها حقوق بگیران این ارگانها با اخبار و مقالات نوشتاری یا شفاهی سعی نمودند مشکلات تیم و اتفاقات عجیب و نادر همچون لغو بازی گالاتاسرای و بازی جنجالی با ابومسلم را به مسائل غیر سیاسی همچون پول دوستی مدیر عامل، عدم مدیریت مناسب، مشکلات مالی و... مرتبط سازند تا انگشت اتهام را به سوی اشخاص و نهادهای دیگری متوجه ساخته خود از صندلی متهم به جایگاه شاکی تشریف فرما شوند. با توجه به پیچیدگی جریانات اطلاعاتی و پوشیده بودن تمام ابعاد قضیه از سویی و جلوگیری از سقوط تیم به حواشی در نتیجه شایعات امنیتی ما نیز تا آخرین لحظه سکوت را برگزیدیم اما هم اکنون و قبل از اینکه این ارگانها تصمیم خود را کاملا اجرایی نمایند لازم است تا حد ضرورت برای مردم هوادار برخی اخبار و تحلیلهای احتمالی را روشن سازیم.
قطعا لزومی ندارد تا در مورد تاثیر حضور تیم تراکتور بر گسترش حس هویت خواهی و اتحاد ملی در آذربایجان سخن به میان آوریم. فضایی که با حضور این تیم در آذربایجان و سراسر نقاط ایران شکل گرفت موجب نگرانی ارگانهای امنیتی و اطلاعاتی شده و آنها را به تشکیل جلسات مختلف واداشت. در ابتدا موضوع کنترل اجتماعات، نفوذ در بین هواداران و اجرای عملیات روانی بود اما با گسترش ابعاد قضیه مسئله جدیتر شد. با موفقیت تیم در اواسط فصل، در یکی از جلسات این نیروها بر خطر حضور تراکتور در بازیهای آسیایی و گسترش جریان به عرصه بین المللی تمرکز گردید و عده ای از جیره خواران این نهادها علیرغم مخالفت عده ای دیگر به سفارش اربابان تهران بر لزوم مذاکره با مسئولین تیم برای ممانعت از حضور احتمالی در آسیا رای دادند. در این جلسه عنوان شده بود که تهران از حضور هزاران تن از مردم شهرها و استانها مجاور در بازیهای این تیم در تبریز و تهران بسیار نگران شده است.
اتفاقات سوال برانگیز در بازی با ابومسلم بر این شایعات دامن زد اما عده ای به زیرکی آنرا از تبانی مدیران تیم با ارگانها امنیتی به تبانی مدیران دو تیم منحرف کردند. در حالی که رابطه سردار شفق با نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دوستانه به نظر می رسید داستان بازی گالاتاسرای و همچنین مصاحبه های شفق که به قصد تحریک طرفداران جهت کمک های مالی صورت می گرفت موجب گسترش سوء ظن این ارگانها به مدیر عامل شد. در این میان تیمهای دیگر نیز از این رویداد بی نصیب نماندند و ارگانهای امنیتی پس از اینکه از قصد صاحب باشگاه گسترش فولاد جهت اعزام دهها اتوبوس به تهران برای تشویق تیمشان در بازی فینال با پرسپولیس آگاه شدند با احضار وی هشدار دادند که باید عواقب چنین کاری را کتبا بر عهده بگیرد و اینچنین بود که زنوزی بلافاصله از تصمیم خود منصرف شد.
وقتی که شفق در مقابل لغو بازی گالاتاسرای مقاومت نمود، عدم اعتماد نیروهای امنیتی افزایش یافت؛ هر چند بالاخره شفق مجبور شد با اکراه و با استفاده از ترفند بی احترامی به نمایندگان گالاتاسرای آنها را از تبریز براند تا هم ارگانهای امنیتی از او راضی باشند و هم تیم گالاتاسرای مدرکی برای شکایت از تیم در اختیار نداشته باشد. بعد از اینکه شفق از اراده مسئولین تیم برای بستن تیمی قدرتمند جهت حضور در بازیهای آسیایی سخن به میان آوردند اینبار ارگانهای مزبور منتظر اواسط فصل نماندند و از همان لحظه اقدامات خود را شروع کردند. تلفنهای مسئولین تیم و بخصوص شخص شفق کنترل شد: با شناسایی اسپانسرهای فصل آینده آنها را فراری دادند، زیر پای تیم با فراری دادن برخی از بازیکنان جدید خالی شد، به سازمان تربیت بدنی و مسئولین استان سفارش شد اکیدا از حمایت مالی تیم خودداری نمایند و در این اواخر سردار شفق که عنصر نامطمئن شناخته شده است برای تحویل تیم به سپاه و موسسه مالی آن (موسسه مهر) تحت فشار قرار گرفته است. برخی انتشار مقاله ای همچون "به درنا شلیک نکن" در سایت رسمی باشگاه را که سالها پیش به قلم وی و در تخطئه مهاجرانی وزیر فرهنگ اصلاحات نگارش یافته است را اقدامی در جهت یادآوری خودی بودن مدیرعامل به این نهادها می دانند. شفق که هم اکنون به هر گزینه ای دست می گذارد با دخالت سریع این ارگانها با شکست روبرو می شود دل به حمایت های مالی هواداران بسته است اما خود نیز می داند تکلیف وی بسته به تصمیمی است که بزودی در مورد وی و تیمش در ارگانهای امنیتی گرفته خواهد شد. حال سوال اینست که ارگانهای امنیتی بالاخره به وی اعتماد خواهند کرد؟ برای تیم تراکتور چه خوابی دیده اند؟
آیا هواداران راه حلی جهت تاثیرگذاری بر این رویدادها در اختیار دارند؟
 
*در زمان ارسال این مطلب سردار شفق اعلام استعفا نکرده بود

هیچ نظری موجود نیست: