۱/۱۱/۱۳۸۹

بیانیه اعلام حمایت جمعی از از دانشجویان و فارغ التحصیلان آذربایجان جنوبی مقیم ترکیه از سمبل حرکت ملی

متأسفانه در طول این مدت تعدادی از تشکیلاتهای منسوب به حرکت ملی بدون مراجعه به افکار عمومی حرکت ملی به صورت یک جانبه اقدام به ارائه پرچم برای آذربایجان جنوبی کرده اند که به دلایل متعدد این پیشنهادها نتوانسته اند به مقبولیت عمومی دست یابند و مع الاسف باعث تشویش و چند دسته گی بیشتر در حرکت ملی شده اند.

اما در ماههای گذشته گروهی از فعالین حرکت ملی طرح انتشار یافته در کتاب تاریخ مختصر آذربایجان از سری انتشارات تشکیلات باب را نه به عنوان پرچم ملی آذربایجان جنوبی بلکه به عنوان سمبل حرکت ملی آذربایجان جنوبی دوباره مطرح کرده و مقدمه بحث و تبادل نظر را در این مورد باز کردند. این پیش نهاد که طرحی جدید نبوده و از مدتها پیش به عنوان یکی از گزینه های مطرح در میان بوده است بنا به بعضی دلایل که به اختصار به آنها اشاره خواهیم کرد توجه عده زیادی از فعالین حرکت ملی را جلب کرده و باب گفتگو ها در این مورد باز شد. در طی این مدت مذاکرات بسیاری راجع به این پیش نهاد در محیط اینترنت و در میان فعالین حرکت ملی صورت گرفت و نظرات موافق و مخالف بسیاری مطرح گردید خوشبختانه می توان گفت که به استثنای بعضی اقدامات تخریبی مجموع مباحثات در جوی دمکراتیک و منطقی جریان یافت و می یابد.

به علت ارجحیت نسبی این پیشنهاد نسبت به دیگر پیشنهاد ها در زمینه گذشته تاریخی و مشرعیت تئوریک و همچنین روند دمکراتیک تری که در جریان ارائه پیشنهاد و مباحثات طی شده است تاکنون چندین تشکیلات، انجمن و شخص حقیقی و حقوقی از این پیش نهاد حمایت کرده اند.

ما امضا کنندگان این مکتوب نیز به عنوان جمع کثیری از دانشجویان و فارغ التحصیلان آذربایجان جنوبی مقیم ترکیه بعد از مذاکرات و تبادل نظرهای فی مابین به دلایل ذیل حمایت خود را از طرح سمبل چهار گوشه مسطتیلی با سه رنگ آبی در بالا، قرمز در وسط و سبز در پایین با ماه و ستاره شش گوشه سیاه رنگ در میانه (پرچم آذربایجان شمالی با ماه و ستاره سیاه) به عنوان سمبل حرکت ملی آذربایجان جنوبی اعلام حمایت می کنیم و از تمامی تشکلهای آذربایجان جنوبی نیز می خواهیم که با اعلام حمایت از این سمبل زمینه اتحاد و انسجام هر چه بیشتر حرکت ملی آذربایجان را فراهم آورند.

۱- این سمبل نه به عنوان پرچم ملی آذربایجان جنوبی که سمبل حرکت ملی آذربایجان خواهد بود و از این جهت مغیارتی با اندیشه یکپارچگی تاریخی آذربایجان که همانا حقیقتی انکار ناپذیر است نخواهد داشت.

۲- این طرح اولین طرح مطرح شده می باشد و انتشار آن از سوی تشکیلات باب در مقایسه با دیگر طرحها ویژگی خاصی به سمبل می بخشد. انتخاب این طرح به عنوان سمبل حرکت ملی آذربایجان جنوبی به نوعی ادای دین و احترامی نیز به تشکیلات باب و بنیانگذار فقید آن مجاهد بزرگ مرحوم ائلچی بی خواهد بود.

۳- با توجه به اینکه این که این سمبل منسب به هیچ یک از تشکیلاتهای آذربایجان جنوبی نیست و فعالیت تشکیلات باب نیز بعد از ارتحال مرحوم ائلچی بی تقریبأ متوقف شده است هیچ شخص یا گروهی نمی تواند ادعایی در مورد این سمبل داشته باشد.

۴- این سمبل به صورت عمل انجام شده در مقابل حرکت ملی قرار نگرفت و قبل و بعد از ارائه پیشنهاد مذاکرات، مباحثات و اظهار نظرهای موافق و مخالف بسیاری در محیطی نسبتا دمکراتیک و آزاد به انجام رسید.

۵- با حمایتهایی که تا کنون از این سمبل به عمل آمده است می توان گفت که این طرح تا به اموز بیشترین حمایت را جلب کرده و به یک اکثریت نسبی نیز دست یافته است.

با امید بهروزی و سر افرازی در فردای آزادی برای ملت ترک آذربایجان و موفقت روز افزون برای حرکت ملی آذربایجان و تمامی فعالین حرکت ملی

هیچ نظری موجود نیست: